Friday, April 26, 7:19 am

Könyv Nyelvtanároknak:

M. Rinvolucri: A nyelvóra életre keltése

ötletek, játékok a nyelvórán,

Játékok, ötletek nyelvtanároknak

A. Templeton: Teaching English to Teens and Preteens

A. Templeton, Teaching Youngsters English

A. Templeton: Teaching Youngsters English

Melyek a nyelvtanulás alapfeltételei?

megosztás

Itt egy  rövid előadás a nyelvtanulás alapfeltételeiről. Ez az ingyen letölthető előadás része a Szókincsbővítés modulnak (Lásd a lap jobb oldalán!)

 

Első előadás: A Nyelvtanulás feltételei című előadás tesztkérdései

 

1.Melyek a nyelvtanuláshoz szükséges alapfeltételek?

a.Rendszertelenség: amikor van időm, és kedvem, tanulok egy kicsit;

b.Rendszeresség, (heti 12-14 óra, illetve ha épp nincs ennyi időnk, napi 10-15 perc);

c.Nyelvcsend;

d.Pénz.

 

2.Mennyi időt kell rászánni a nyelvtanulásra, hogy sikert érjünk el benne?

a.Naponta legalább 10-15 percet;

b.Semennyit, nincs időm erre, elég néha tévét nézni, rádiót hallgatni stb;.

c.Hetente 12-14 órát.

d.Mikor tanulj intenzíven heti 12-14 órát vagy többet?

e.Amikor el tudom határozni, és az időmbe belefér, hogy minden nap tudjak foglalkozni a nyelvvel 1,5 -2,5 órát, lehetőleg ugyanabban az időpontban;

f.Reggel;

g.Este;

h.Abban a napszakban, amikor megfigyeltem magam, hogy a legbefogadóbb az elmém, és figyelni tudok.

i.Ideális esetben a és d pont együtt.

 

3.Mikor és miért tanulj napi 10-15 percet?

a.Amikor nincs időm intenzíven tanulni heti 12-14 órát;

b.Ha szinten akarok tartani egy nyelvet;

c.Lazításként munka közben;

d.Időtöltés végett, amikor üres pillanataimban nem tudok, mit kezdeni magammal;

 

4.Mit tanuljak, amikor csak 15 percem van naponta nyelvtanulásra?

a.Ismételd az intenzív periódusban átvett anyagot!

b.A meglévő mintákat alkalmazd új kifejezésekkel, új szituációkban.

c.Bármit, ami kéznél van, elég egy oldalt is elolvasni, vagy egy rövid filmet megnézni.

d.Mit tanuljak, amikor van időm napi 1,5-2 órát tanulni?

e.Olvass téged érdeklő könnyített olvasmányokat, és dolgozd is fel ezeknek a szöveget!

f.Nézz filmeket, hallgass rádiót, és dolgozd fel a szövegüket;

g.Keress érdeklődési körödnek megfelelő szövegeket (akár az interneten) és dolgozd fel ezeket.

e.Vegyél végig egy tankönyvet.

f.Járj tanárhoz, vagy kurzusra, ha gondolod (de ez korántsem garancia a nyelv elsajátításához).

g.Mit tegyek, amikor nem feltétlenül tanulni akarok, csak foglalkozni a nyelvvel?

h.Nézz filmet, olvass könyvet, hallgass zenét az idegen nyelven; beszélgess anélkül, hogy feldolgoznád a szókincset, csak élvezd, amit tudsz!

i.Ne tégy semmit, beszélgess a nyelvtanulásról barátaiddal és nézz nyelvtanulásról szóló előadásokat.

j.Tévézz!

k.Hol tanulj?

l.Használd ki a holt időket várakozás közben, megállóban, rendelőben stb.;

m.Autóban vezetés közben. (Csak kivételes esetekben ajánlott, amikor nem áll fenn balesetveszély!)

Buszon, villamoson;

n.Munkahelyen.

o.Könyvtárban;

p.Nyugodt körülmények között otthon.

 

Elvárások a nyelvtanulással kapcsolatban

 

1.Egy nyelvet meg lehet-e tanulni gyorsan?

a.Nekem ezzel nincs problémám, nyelvzseni vagyok, elég néhány hónap, sőt hét;

b.Többszöri nekirugaszkodásra van szükség hozzá, és csak évek múltán lehet tökéletes, de a kommunikáció néhány szóval is lehetséges már, ezért bárhogyan érdemes „tudni” egy nyelvet, mindenképpen megéri;

2.Mit jelent az idegennyelv tudás?

a.Ha van nyelvvizsgám, akkor én tudok egy nyelvet!

b.Ha beszélni tudok egy olyan emberrel, aki beszéli azt a nyelvet, akkor tudok egy nyelvet.

c.Kommunikálni tudok telefonon keresztül: értem, amit mondanak, és engem is megértenek.

d.Ha kézzel-lábbal el tudok magyarázni valamit az idegen nyelven.

e.Miért tanulsz nyelveket (válaszolj őszintén)?

f.Hogy megértsek filmeket, könyveket, zeneszövegeket.

g.Az olyan jó, amikor mások látják, hogy én idegen nyelven szólalok meg, és irigyelnek.

h.Hogy megértsek másokat, és megértessem magamat.

i.Egy kicsit ki tudjak lépni az adott kereteimből, és szabadnak érezzem magam, nagyon érdekes, hogy egy bizonyos dolgot, mennyire másképp fejeznek ki egy másik nyelvben. Tágul a világképem.

j.Tapasztaljam, hogy más szempontból is lehet nézni a világot.

k.A nyelvvizsgát megfizetik a munkahelyemen.

l.Szükségem van rá a munkámhoz, utazáshoz.

m.Szerelmes vagyok valakibe, akinek ez az anyanyelve.

3.Lehetsz-e tökéletes egy idegen nyelvben, úgy hogy az anyanyelvűek észre se vegyék, hogy te más nemzetiségű vagy és miért?

a.Lehetek, mert én gyakorlás nélkül is (ahogy egyéb dolgokban is) nagyon jó vagyok;

b.Igen, ha folyamatosan idegen nyelvű környezetben vagyok, belső monológjaimat is az idegen nyelven folytatom, és ha a nyelv ritmusára dallamával való gyakorlásra is figyelek, valamint rendszeresen tanulok, akkor néhány évtized alatt tökéletes lesz a nyelvtudásom.

c.Nem, egy idegen nyelven soha nem lehetek tökéletes. Meg kell elégednem azzal, hogy jól tudok kommunikálni, és értem az olvasott és elhangzó szövegeket.

4.Tudod-e szeretni ezt az állapotot?

a. Igen, én nem bánom, hogy egy nyelvet nem tudok tökéletesen, az a jó, hogy meg tudok szólalni, és értem az elhangzó szövegeket, melyeket nagyon élvezek, mert beleélem magamat.

b. Nem, ez nagyon borzasztó, és nem is merek megszólalni, ha nem vagyok tökéletes egy nyelvben. Inkább másokra bízom a kommunikációt, majd ők megoldják.

5.Miért tarts ki, ha első nekifutásokra látszólag nincs eredmény?

a.Anyanyelvemet sem egyből tanultam meg, időre és türelemre van szükségem ehhez, de a nyelvtanulás élvezhető. Nem az eredmény érdekel, hanem a folyamat! Tudom, hogy ha abbahagyom is, bármikor továbbtanulhatom, és a befektetett energia nem vész el.

b.Én nem tudok nyelvet tanulni, ezért ez számomra fölösleges, inkább valami értelmes dologgal foglalkozom.

megosztás

2 hozzászólás Melyek a nyelvtanulás alapfeltételei?

  • Bee

    Nekem lenne néhány kérdésem az előadás részlettel kapcsolatban:
    Először is a “mit tanuljunk” részben esik szó a “meglévő minták”-ról.
    Mik azok a “meglévő minták”, melynek a kifejezéseit lehet cserélgetni, ill. amiket alkalmazni lehet új szituációkban? Ezt már több helyen is hallottam, (pl.Szalai Gabi: angoltanitas.hu oldalán is). De pontosan MIK AZOK????
    Másrészt: Milyen időszakonként kell a “nyelvcsendet” alkalmazni? Sajnos többszörös “visszaeső” angol tanuló vagyok, de valahányszor abbahagyom a tanulást, mindig azt veszem észre egy-egy ilyen kihagyás után, hogy kétszer annyit felejtek, mint amennyit megtanultam azelőtt…

    Bee.

    Bee.

  • admin

    Kedves Bee, igen, jól érted a meglévő minták azok,melyekben a szavak vagy egyéb elemek cserélhetők. Egy egyszerű példát hoznék, ha mondjuk elsajátítottad azt, hogy a harmadik személyben való igeragozáskor egy s-et kap az igei főnév, persze ezt gyakoroltad is (talán nem is keveset), néhány nap múlva készségszinten fog menni.
    Nincs szabály arra, hogy mennyit tartson a nyelvcsend. Időbeosztásodtól függ. Ha intenzíven tanulsz mondjuk 3-4 hónapot, akár egy hónap is lehet. Bár jobb ha csak néhány hét.

Honlapunkon cookie-kat (sütiket) használunk a felhasználói élmény optimalizálása érdekében. cookies policy.     ENGEDéLYEZEM