Tuesday, December 12, 4:45 pm

Türelem, csak türelem…..

Mondani könnyű

 

Image result for sebességváltásA  címben  szereplő szó kulcsfontosságú a nyelvtanulásban. És annak ellentéte is: a türelmetlenség! Mindjárt elmondom, miért!

Naponta válaszolok kétségbeesett vagy reménykedő nyelvtanulóknak, akik arra keresik a választ, hogy miért nem tudnak egy tanult idegen nyelvet, melyet már évek óta próbálnak elsajátítani tanfolyamokon, iskolában, vagy magtanárnál. Van, aki évtizedekkel korábban az iskolapadban kezdett el nyelvet tanulni, de mégsem érti, és nem beszéli, vagy legalábbis nem úgy, ahogy azt szeretné. Olyan is akad, akinek nyelvvizsgája is van, ám mégsem érzi nyeregben magát!  Ezeket az embereket türelemre és egyúttal türelmetlenségre intem.

Fontos megérteni, hogy a nyelvtudás az egy készségszintre emelkedett mozdulatsor, és nem pusztán egy információhalmaz, melyet csak elő kell hozni.  Egészen egyszerűen fogalmazva: nem vagyunk számítógépek.  Teljesen másként működik az ember, amikor beszélnie, írnia vagy egy szöveget értelmeznie kell. Nem elég tehát beleprogramozni vagy beletölteni egy nyelvet és elvárni, hogy azt előírásszerűen elővegye, amikor csak szüksége van rá.

Hogy mit jelent a készségszintre emelkedett mozdulatsor? Ezt az autóvezetésből vett hasonlattal lehet a leginkább jellemezni: ha elméletben tudjuk is, hogyan kell egy sebességváltós autón sebességet váltani, gyakorlatban még nem fogjuk tudni ezt a mozdulatsort végre is hajtani: „Kuplung lenyom, sebesség vált, közben gázpedált fokozatosan a kuplung felengedése közben lenyom.” Bizony ez nem ment aznap, amikor megismertük az elméletet. Napokra, hetekre, egyeseknek pedig még hosszabb időre van szüksége ahhoz, hogy korrektül el is végezze. Vagyis, hogy az elmélet készségszinten működjék nála. Ha pedig már kicsit működik, el is felejtheti az elméletet, csak gyakorolnia kell, és utána, mondjuk így, érzésből megy!

A nyelvtudással is ez a helyzet. És ehhez türelem kell. Sok éles helyzetben való gyakorlás: beszéd és szövegfeldolgozás! Az elsőnek, vagyis a beszédnek az akadálya az, hogy a belénk nevelt perfekcionizmus nem engedi meg, hogy tökéletlen nyelvtudásunkat közszemlére bocsássuk. Ezt mindenképp győzzük le, és használjuk ki az adódó helyzeteket, amikor pl. külföldiekkel beszélgethetünk, vagy akár magunkban/hangosan énekelhetünk (Sajnos ezt sem szívesen csináljuk, mert egyrészt nem ismerünk idegen nyelvű dalokat, másrészt azt gondoljuk magunkról, hogy nem tudunk énekelni. Pedig az ember évmilliókig énekelt, most már csak hallgatja az előadókat). Nem baj, ha hibásan mondunk valamit, sokkal nagyobb baj, ha nem mondunk semmit! Legalábbis a nyelvtanulás szempontjából. (Lásd a Miért helyes a helytelen című blogbejegyzést).

A szövegfeldolgozásnak vagyis a szöveghallgatásnak, olvasás gyakorlását pedig az akadályozza, hogy ha ismeretlen szöveggel kerülünk szembe, elbátortalanodunk mondván: „Nem értünk minden szót és kifejezést, ergo nem is érthetjük meg a szöveget.” Csakhogy ezzel arra kezdünk el figyelni, amit nem értünk, és nem arra, amit már igen. Ha sikerül megváltoztatni ezt a hozzáállást is, és ha arra kezdünk el figyelni, amit értünk egy szövegből, elménk nagyon könnyen összerakja a képet, és globálisan megértjük a szöveget, még ha részleteiben maradnak is sötét foltok. Igazából nem veszíthetünk semmit, ha idegen nyelv szövegeket úgy dolgozunk fel, hogy eleinte mit sem törődünk az ismeretlen szavakkal. Csak nyerhetünk általa!(Később, amikor már megvan a globális értése a szövegnek, foglalkozhatunk az ismeretlenekkel is. )

Az autoritmia nyelvtanulói tréningen ezt gyakoroljuk. És még a kezdők számára is meghatározó akár frenetikus élmény lehet, hogy szótár nélkül is képesek megérteni egy eléjük tett szöveget. Igaz, a szövegeket a tréningen különböző szinteken kínálom fel, és mindenki kiválaszthatja azt, amelyikről úgy érzi, hogy az neki megfelel.

Ha legyőztük ezt a két akadályt, a megszólalást őrző démont, és az ismeretlen szövegtől való félelmet, nyelvtanulóként óriási távlatok nyílnak meg előttünk. Olvassunk és hallgassunk tehát minket érdeklő szövegeket, könyveket/hangoskönyveket, nézzünk filmeket, énekeljünk és beszéljünk idegen nyelveken, amikor csak lehetőségünk van rá úgy, ahogy tudunk.  Ehhez kell a türelem önmagunkkal szemben.

De türelmetlenségre is szükségünk van. Mivel a készségszintű mozdulatsor kialakulása a nyelvtudásban időigényes, fontos, hogy bizonyos konkrét célokat is teljesítsünk, hogy valamit végre a kezünkben érezzünk. Pl. tűzzük ki célul, hogy féléven, vagy egy éven belül megszerzünk egy nyelvvizsgát itthon vagy egy külföldi intézményben, és erre a megfelelő módon rendszeres gyakorlással fel is készülünk.  Ha esetleg nem sikerül, gondolkodjunk el, hogy mit hibáztunk, és hogyan javíthatnánk ki ezt a hibát. (Talán nem gyakoroltuk a nyelvtanulás megszerzéséhez szükséges 12-14 órát hetente?!)  A nyelvtanulás során, még ha úgy is érezzük, semmi nem megy kárba. Élvezzük a folyamatot és folytassuk a nyelvtanulást!

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  


*

Honlapunkon cookie-kat (sütiket) használunk a felhasználói élmény optimalizálása érdekében. cookies policy.     ENGEDéLYEZEM