Tuesday, December 12, 4:43 pm

Miért autoritmia?

A személyre szabható nyelvtanulás módszere

A módszer elnevezésében az ‘auto’ előtag egy rövidítés, és elsősorban az autonómiára, vagyis az önállóságra, az önmeghatározásra utal, de Lomb Kató úgynevezett „autó” gyakorlataira is, melyek központi szerepet játszanak benne, és melyeket már az ő „nyelvtanuló” elődei, Schliemann, Mezzofanti, Kosztolányi is alkalmaztak.

Lomb Kató mondta az egyik beszélgetés során, hogy bár neki nincs autója, de mégis három autóval közlekedik, legalábbis a nyelvtanulás területén:

az egyik az autológia – azaz beszéd önmagunkkal;

a következő az autográfia – írás a magunk számára;

és az autolexia – az olvasás.

Ezen gyakorlatok pontos leírását lásd a gyakorlatok ismertetésénél. E gyakorlatok azért nagyszerűek – különösen a „beszéd önmagunkkal” lesz sok tanuló számára meglepő és igen hatékony –, mert képesek nyelvi mikroklímát teremteni.

A ’ritmia’ pedig, vagyis eredetileg ritmus mint a nyelv keretet adó jellegzetes prozódiai eleme – ahogy ezt Önök is látni fogják – különös hangsúlyt kap e módszerben, és jelentős nyelvtanulók tapasztalatai alapján a kulcsot jelenti a beszélt nyelv értéséhez.

Az Autoritmia elnevezés utal továbbá a saját ritmusunkra, tempónkra, mely senki máséval nem téveszthető össze, és amit nem hagyhatunk figyelmen kívül, amikor nyelvet tanulunk.

Bízom benne, hogy számos nyelvtanár is felismeri az önálló nyelvtanulóvá válás és nevelés jelentőségét.

Kívánom, hogy segítségükre legyen a könyv, a blog és a tananyag, hogy életszerűvé és hatékonnyá tegyék a nyelvoktatást az iskolákban, és ami a legfontosabb, hogy felkeltsék a tanulók érdeklődését a nyelvtanulás iránt. Ha sikerül a tanulók érdeklődési köréből kiindulni, ez jóval könnyebb feladat.

Hevesi Mihály

Megosztás a Facebook-on

Honlapunkon cookie-kat (sütiket) használunk a felhasználói élmény optimalizálása érdekében. cookies policy.     ENGEDéLYEZEM