Tuesday, April 23, 4:19 pm

Könyv Nyelvtanároknak:

M. Rinvolucri: A nyelvóra életre keltése

ötletek, játékok a nyelvórán,

Játékok, ötletek nyelvtanároknak

A. Templeton: Teaching English to Teens and Preteens

A. Templeton, Teaching Youngsters English

A. Templeton: Teaching Youngsters English

Autoritmia a médiában

megosztás

Totaliber:

autoritmia.jpgMiközben e sorokat írom, javában tart a Nyelvparádé programsorozat Budapesten, a Millenárison. Elképzelem, ahogy az érdeklődők kószálnak a standok között, lapozgatják a különböző nyelviskolák prospektusait, és beleássák magukat a tankönyvek, szótárak, szótanuló kártyák zavarba ejtően széles kínálatába. A magabiztosabbak talán még egy anyanyelvi tanárhoz is odamerészkednek, vagy próba­nyelvvizsgán mérik fel aktuális tudásukat. És remélik, tudják, hiszik, hogy az idegennyelv-tanulás azért nem is olyan rettenetes elfoglaltság — lehet akár hobbi is.

Hevesi Mihály: Autoritmia. Hogyan tanuljunk nyelvet kedvenc filmünk, regényünk, zenénk és érdeklődési körünk alapján? Budapest, SzépNap Könyvek, 2012. 192.

Ez utóbbi megközelítésből született az Autoritmia című módszertani könyv, amely az egyéni érdeklődési kört alapul véve igyekszik a nyelvtanulást mint szórakoztató és kihívásokkal teli tevékenységet bemutatni. Igazából a szerző korábbi könyve, A nyelvtanulás művészetéről is ezt a témát boncolgatta, de akkor még inkább az elméletek talaján maradt a mondanivaló, szemben azAutoritmiával, ami már nagyon is gyakorlatias.

Hogyan ébresszük fel és tartsuk meg magunkban a motivációt a nyelvtanulásra, ami — lássuk be — egy életprogram? Nem hiszem, hogy különösebben megdöbbentő az a feltételezés, hogy ha kedvenc elfoglaltságainkat — olvasmányainkat, zenéinket, szabadidős hobbijainkat — beépítjük a nyelvelsajátításba, könnyebben ragad ránk a nyelv, mintha csupán külső kényszerből, egy unásig ismert, személytelen tankönyv leckéin szenvednénk végig magunkat. Noha ezt legtöbbünk tudja, kevesen vesszük a fáradságot akár még kipróbálni is.

Továbblovashatod itt:

http://totaliber.blog.hu/2012/09/10/autoritmia_a_nyelvtanulas_mint_hobbi

Népszabadság:

Nyelvet nyújt

Autoritmia

Jó kis osztályzenekarunk volt a hatvanas évek végén. Negyedikben pedig megbetegedett az angoltanárnőnk, és a helyére egy végzős egyetemista érkezett. Megkérte Doncsit és Győzőt, játsszák el a Beatlestől az All my lovingot, ő pedig fölírja a táblára a szövegét. „Close your eyes and I’ll kiss you, / Tomorrow I’ll miss you…”

Emlékszem, mennyire elszégyelltem magam. Három év angol után most jutott eszembe, hogy érthetném is, amit énekelnek! Pedig – fedeztem föl – milyen egyszerű, mondhatni primitív versezeteket adtak elő ezek a forradalmi zenészek. Lehet, hogy tudat alatt éppen ezzel nem akartam szembesülni?

Szóval Hevesi Mihály nem a semmiből alkotta meg tanítási-tanulási elveit, még akkor sem, ha teljesen új nevet talált ki hozzá. Autoritmia. Ahogy ő magyarázza, az auto az önállóságra, az önmeghatározásra utal, a ritmia pedig azt emeli ki, milyen nagy szerepe van a nyelvben – és a nyelvtanulásban – a ritmusnak.

De igaza van, a név nagyon fontos. Ottlik Géza írja: „Ha valami újat fedezünk fel, első dolgunk nevet adni neki. … Igazából azt, amivel csak egyetlenegyszer találkoztunk, fel sem ismerjük, nemhogy emlékeznénk rá, ha nem adtunk egy titkos nevet neki még jóval előbb, hogy megtudjuk, miként nevezik mások.” S ha találó a név, szinte megáll magyarázat nélkül. Rögtön megérthetjük, a szerző nem egy könnyen használható varázsmódszert talált, hanem csak a tanulás lényegét változtatta meg. Aki elolvassa a könyvét, megértheti: a munkát sehogyan sem lehet megspórolni! De a nyűgtől meg lehet szabadulni.

Hányan irigyeljük azokat, akik olyanért kapnak pénzt, amit szívesen csinálnánk mi is. Hát találjuk meg az élvezetet a nyelvelsajátításban. Próbáljuk a figyelmünket a hallottakra és olvasottakra koncentrálni, próbáljunk szabályok és szavak magolása helyett komoly szellemi összpontosításra törekedni!

A szerző sok-sok gyakorlattal mutatja be, „hogyan tanuljunk nyelvet kedvenc film, regény, zene és érdeklődési körünk alapján”. De legjobban az tetszik nekem, hogy arra akar rávenni, először próbáljuk magunk, minden segítség nélkül érzéseink alapján, gesztusok, képek, benyomások, addigi tudásunk alapján globálisan felfogni – tulajdonképpen kinyomozni – a szöveg jelentését.

Még a végén kiderül: kommunikációra születtünk.

Népszabadságonline: http://www.nol.hu/lap/tv/20091106-nyelvet_nyujt

Köznevelés:

Hevesi Mihály: Autoritmia (Hogyan tanuljunk nyelvet, kedvenc film, regény, zene és érdeklődési körünk alapján?) SzépNap könyvek

Köznevelés  http://www.koznev.hu/cikk/nyelvtanulas-szemelyre-szabottan&uid=34438

Interjú
Nyelvtanulás személyre szabottan

Miért van az, hogy noha tudunk valamennyire angolul, valós helyzetben mégis nehezen értjük az idegen beszédét, s miért kerüljük a spontán beszédet néha jó nyelvtudással is? Aztán miért gondoljuk, hogy kedvenc zenénk, regényünk, filmünk, mesénk, versünk vagy érdeklődési körünk alapján nem lehet könnyebb a nyelvtanulás? Tudjuk-e, hogy a felvetett kérdések kapcsán milyen szerepe van az autoritmiának a nyelvtanulásban? Bizonyára nem. Tudja viszont Hevesi Mihály szegedi nyelvtanár, hiszen nemrég megjelent Autoritmia című könyve, mely egy az autonómiára és a ritmusra épülő nyelvtanítási-tanulási eljárást mutat be.

megosztás

Honlapunkon cookie-kat (sütiket) használunk a felhasználói élmény optimalizálása érdekében. cookies policy.     ENGEDéLYEZEM